Kiedy projekt jest już przygotowany i gotowy do wydruku, pojawia się pytanie – jaki rodzaj wydruku wybrać? Zazwyczaj mamy dwie opcje – druk cyfrowy lub druk offsetowy. Jakie są jednak między nimi różnice? Postaramy się je zanalizować.
Druk cyfrowy
Druk cyfrowy nazywany jest tradycyjnym. Polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której przyczepiają się drobinki tonera w miejscach, gdzie ma być uzyskany obraz.
Materiały przeznaczone do druku dostarczane są w postaci danych komputerowych, drukowane są bezpośrednio lub poprzez nośnik pośredni.
Istnieje wiele metod drukowania laserowego, między innymi laserowe, elektrograficzne, czy inkograficzne.
W przypadku druku cyfrowego ważna jest możliwość wprowadzania zmian dla każdej kolejnej odbitki. Jest to przeważająca cecha w przypadku wydruków typu zaproszenia, personalizowanych ofert, list adresowych, indywidualnych numerów seryjnych.
Do jego zalet należą też niewątpliwie:
- szybka realizacja zleceń – faza przygotowania zlecenia jest na tyle krótka, że może się odbywać w trakcie realizacji poprzednich,
- brak ścisłych wytycznych dla podłoża, druk może się odbywać na wielu różnych gramaturach,
- cyfrowa obróbka obrazu daje możliwość dowolnej manipulacji kolorem czy skalowaniem,
- ponowne wykonanie zlecenia i archiwizacja są szybkie, proste i powtarzalne,
- zmiana tonerów jest łatwa i szybka, zespoły farbowe nie wymagają mycia.
- jak widzimy, określeniem, które najczęściej charakteryzuje druk cyfrowy jest „szybko”.
Jak to wygląda w przypadku drugiego rodzaju druku – offsetu?
Druk offsetowy
Druk offsetowy (offset) jest odmianą przemysłowego druku płaskiego. Obraz w nim przenoszony jest z płaskiej formy na podłoże drukowe, przeważnie papier, za pomocą cylindra obciągniętego gumą.
Druk offsetowy można podzielić na druk arkuszowy, druk zwojowy (w tym coldset i heatset – druk na zimno i na gorąco, a także offset wodny i bezwodny).
Druk offsetowy charakteryzuje się tym, że matryca naświetlana jest dłużej, co generuje większe koszty, dlatego nazywany jest wysokonakładowym – jego opłacalność zaczyna się od większej liczby sztuk.
Jeśli chodzi natomiast o jakość, offset ma najwyższą rozdzielczość ze wszystkich współczesnych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi (z ang. dots per inch – liczba punktów obrazu przypadająca na cal).
Istotne jest, aby w przygotowaniu materiału do druku zawrzeć spady, margines warstw tekstowych oraz cięcia.
Produkty wydrukowane offsetowo mogą być uszlachetnione lakierowaniem UV, tłoczeniem, folią matową lub błyszczącą, czy bigowaniem.
Wiemy już, czym jest druk cyfrowy i offsetowy. Przyjrzyjmy się więc tabelce pokazującej, co wypada lepiej w kontekście konkretnych wymagań.
Druk cyfrowy | Druk offsetowy | |
Format | Urządzenia pracujące w technologii elektrofotograficznej mają ograniczenia formatowe – format papieru, jaki obsługują to wciąż maksymalnie A3+. | Brak ograniczeń formatowych – możliwość drukowania projektów nawet na formacie A0. |
Jakość | Jakość wydruku jest niewiele, jednak zauważalnie gorsza od offsetu. | Jedna z najdoskonalszych współcześnie dostępnych technologii drukarskich. Rozdzielczość może wynieść nawet 4800 dpi (zalecana jest jednak 300). |
Szybkość wykonania zlecenia | Faza przygotowania zlecenia jest na tyle krótka, że może się odbywać w trakcie realizacji poprzednich.
|
Ze względu na konieczność przygotowania naświetlarki CTP, sama faza przygotowania jest zdecydowanie dłuższa i bardziej kosztowna. |
Koszt | Naświetlaniu ulega folia fotoprzewodząca, z której drobinki tonera przenoszą się na powierzchnię docelowego nośnika. Nie generuje to dużych kosztów. | Obraz w pierwszej kolejności musi być wyświetlony na naświetlarce CTP. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt. Opłaca się wybrać przy dużym nakładzie. |
Zmiana w trakcie druku | Możliwa bez poniesienia dodatkowych kosztów. | Trudna i generująca dodatkowe koszty. |
Rodzaj podłoża | Do gramatury 270 g. | Dowolny. W offsecie występuje jednak zjawisko przyrostu punktu rastrowego – jego powierzchnia powiększa się a w warstwie tonalnej ciemnieje. Im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie większy. |
Najczęściej wybierane projekty | Zaproszenia, personalizowane oferty, odbitki potrzebujące każdorazowego numeru seryjnego | Wizytówki, ulotki, plakaty, kalendarze, |
Pamiętaj też, że poza przedstawioną charakterystyką druku, projekt może mieć wiele cech indywidualnych, takich jak np. papier ekologiczny czy różnego rodzaju uszlachetnienia. Może się wtedy okazać, że wydrukowanie projektu offsetowo będzie bardziej opłacalne niż cyfrowo, lub odwrotnie.
Jeśli wciąż masz wątpliwości, który rodzaj druku nadaje się do Twojego projektu, skonsultuj się z nami, a na pewno pomożemy Ci dobrać technologię odpowiednią dla Twoich potrzeb!